74-409 350-040 70-566 820-422 642-982 77-601 70-549 JN0-102 300-101 117-101 00M-609 70-432 70-411 74-674 70-410 MB5-627 642-978 090-056 77-888 350-030 070-513 642-164 70-540 646-590 920-325 rh300 70-486 MB2-228 100-101 n10-006 1Z1-874 74-335 COG-135 642-112 MB3-862 HP2-K36 000-751 117-101 810-420 642-983 C2150-596 642-165 000-259 P2170-013 070-271 070-342 74-679 070-515 000-817 MB3-860 070-220 MB7-224 000-821 640-878 642-871 MB3-701 000-P01 070-516 70-227 MB3-700 77-887 74-676 MB3-637 MB2-703 090-601 074-676 642-737 70-464 MB7-224 78-702 MB2-703 jn0-633 MB6-885 70-551 070-226 77-888 070-296 1Y0-A25 MB7-226 70-542 VCP550 640-911 000-594 070-518 70-488 000-652 HP0-M49 000-288 200-120 642-453 70-412 070-210 HP0-655 HP0-918 mb2-704 MB6-295 642-278 000-351 70-554-Csharp 117-101 MB3-430 MB3-861 000-222 jn0-102 070-219 000-219 642-992 642-144 74-924 000-142 74-344 642-162 VCP550 642-162 COG-125 820-421 642-991 70-410 70-340 1T6-521 70-411 640-554 070-210 HP0-M49 MB7-639 650-196 650-294 74-338 642-243 070-228 HP0-P18 70-331 MB3-207 74-353 000-221 COG-142 070-512 070-686 050-895 MB3-859 70-467 M70-101 820-422 220-802 642-785 642-979 70-534 jn0-102 74-404 MB6-204 070-515 SPS-200 700-505 070-516 70-489 74-343 000-220 070-218 MB6-870 8002 MB2-700 Amazon 070-498 400-101 70-462 070-536 C2070-448 M70-301 Aruba 650-154 642-503 642-185 074-139 642-467 074-404 000-202 000-223 MB6-817 070-216 MB6-509 MB2-702 P2090-010 000-217 sy0-401 MB7-226 642-054 OG0-021 642-980 200-120
GY & K MARKETING KFT. - Egészségünk - TARTSUK KORDÁBAN a koleszterinszintet!
gyk
gyk
Szerda, 2018. október 17.  Hedvig napja gyk
gyk
gyk gyk gyk gyk gyk gyk gyk gyk gyk gyk gyk
gyk
gyk gyk
gyk
gyk gyk gyk
TARTSUK KORDÁBAN a koleszterinszintet!
Egészségünk
TARTSUK KORDÁBAN a koleszterinszintet!

Hazánkban a szív- és érrendszeri megbetegedések a vezető halálokok között szerepelnek. Az egyik kockázati tényező a koleszterin, amely megfelelő táplálkozással és életmóddal, szükség esetén gyógyszeres kezeléssel kordában tartható lenne.

A koleszterin sárgás, zsírszerű anyag, amely az állati és emberi szervezet gyakorlatilag minden sejtjében megtalálható. Meglepő, de feltétlenül szükséges a testünk működéséhez, például részt vesz a sejthártyák előállításában vagy elengedhetetlen a nemi hormonok termeléséhez.
A mindehhez szükséges mennyiség háromnegyedét a máj termeli meg, a fennmaradó rész a táplálkozás során kerül a szervezetbe. Típusát tekintve „jó”, illetve „rossz” koleszterint különböztethetünk meg. Míg a rossz, azaz az LDL-koleszterin a vérben feldúsulva az erek falában rakódik le, addig a HDL-koleszterin (nagy sűrűségű lipoprotein) magas aránya azért kedvező, mert ezek a „zsírcseppecskék” az erekben már lerakódott koleszterint szállíthatják vissza az érfalból a májba, ahol az lebontódik.
Akkor van rendben a vérképünk, ha a vérben magas a HDL- és alacsony az LDL-szint. 5,2 mmol/1 a normál érték felső határa az LDL esetében, ha tehát ez alatti az érték, akkor rendben van a koleszterinszint.
A 5,2-6,5 mmol/1 érték kissé magas, de még nincs ok az aggodalomra, ellenben érdemes orvossal konzultálni. A 6,5-7,8 mmol/1 tartományban azonban már magas koleszterinszintről beszélünk, amelyet kötelező ellenőriztetni az orvossal, mert akár súlyos következményei is lehetnek.
A magas koleszterinszint szív- és érrendszeri betegségeket okoz: lerakódik az erek falára, majd a vérben keringő szervetlen sók megkötésével fokozatosan érelmeszesedéssé alakul. Már az első lépésben csökken az érfalak rugalmassága, így később a természetes vérnyomás-ingadozásoknak az erek nem tudnak ellenállni. Ezek a lerakódások - hivatalos nevükön plakkok - később növekedni kezdenek, ezzel akadályozzák a vér áramlását, vagyis az érben szűkületet okoznak. Súlyosabb esetben vérrögök alakulnak ki, ami aztán teljes elzáródáshoz vezet. Ha mindez a szívben megy végbe, akkor szívrohamról, ha az agyban, akkor stroke-ról, más szervekben embóliáról beszélünk. A szívinfarktus és a stroke a leggyakoribb halálokok között vannak hazánkban.

Koleszterinszint- csökkentő táplálkozás

A koleszterinszint megfelelő értéken tartása nagyon fontos. A csökkentésre két lehetőség van: megfelelő táplálkozás (diéta és mozgás) és gyógyszeres kezelés.
Az előbbi esetben a legfontosabb, hogy kevesebbet fogyasszunk a telített zsírsavakban gazdag ételekből. Ezek többnyire az állati eredetű táplálékokban fordulnak elő, főként a vörös húsokban, a tejtermékekben és a tojásban. Ezzel párhuzamosan növelni kell a telítetlen zsírsavak fogyasztását: a többszörösen telítetlen zsírsavak a növényi olajokban találhatók meg leginkább, az egyszeresen telített zsírsavak a szójaolaj, az olíva- és a repceolajok összetevői. Régóta ismert tény, hogy a mediterrán országokban jóval ritkábban fordulnak elő a szív- és érrendszeri megbetegedések. Ennek okát vizsgálva a kutatók rámutattak, hogy az itt élők táplálkozása telítetlen zsírsavakban gazdag, így jóval egészségesebb a miénknél.
A telítetlen zsírsavak fogyasztásán túl fontos a növényi rostok bevitele is, mivel mi magyarok a szükséges mennyiség mindössze felét-kétharmadát fogyasztjuk. A sok rejtett zsírt tartalmazó gyors- és félkész ételek, valamint a túlzottan sózott élelmiszerek fogyasztását is mellőzzük!
Számos kutatást végeztek a témában: az egyik a likopinban gazdag élelmiszerek jótékony hatását emelte ki (ilyen a sárgabarack, a görögdinnye és a paradicsom), egy másik kutatás szerint a flavonoidokban gazdag táplálékok (citrusfélék, alma és a vörös- . hagyma) járulnak hozzá leginkább a koleszterin egészséges szintjének megőrzéséhez. A rostok is rendkívül fontosak, ebben a zab és a sárgarépa a leggazdagabb. A szakemberek szerint a fokhagyma és a vöröshagyma is koleszterincsökkentő hatású. Kutatások szerint aki rendszeresen elfogyaszt egy gerezd fokhagymát, néhány hónap alatt 10 százalékkal csökkentheti a koleszterinszintjét.
A növényi fehérjék is a „jó oldalon állnak”: a szójafehérje képes a koleszterinszint csökkentésére, mint ahogy telítetlen zsírsav-tartalmuknak köszönhetően a mogyorófélék is jót tesznek a szív- és érrendszernek.

A gyógyszeres kezelés

Meglepő tény, de a táplálkozás körülbelül csak a koleszterinszintünk egyötödéért felelős. Magas koleszterinszint esetén önmagában a diéta sokszor nem is bizonyul elegendőnek, ezért gyógyszeres kezelést is előírnak számunkra. A gyógyszeres koleszterinszint-csökkentésnek is többféle módja van. Vannak készítmények, amelyek a máj koleszterinképzését csökkentik, így a máj a vérből kénytelen kivonni a koleszterint, vagyis csökkenti a vér LDL-szintjét. Ezek szedése mellett azonban nagyon fontos a diéta, mivel a táplálékból a szervezetbe jutó koleszterin mennyiségét nem képesek befolyásolni. Vannak, amelyek a bélbe kiválasztott epesavakat kötik meg, ezeket epesavkötő gyantáknak nevezik. Mivel az epesav koleszterinből képződik, az elveszett mennyiség pótlására a máj a koleszterint alakítja át, tehát a vérben lévő mennyiség csökken. Szedésükkor azonban arra figyelni kell, hogy ezek más gyógyszereket is megkötnek, ezért a gyanta előtt legalább egy vagy utána öt-hat órával szabad csak bevenni őket.
Van olyan hatóanyag is, amely a koleszterin bélből való felszívódását gátolja, de ezt általában más gyógyszerekkel kombinálva szokták alkalmazni.

A mozgás is szükséges

Ha azt szeretnénk, hogy ideális legyen a koleszterinszintünk, a mozgást nem lehet megúszni! Az egészségünkért akkor tehetünk a legtöbbet, ha a rendszeresen mozgunk, és ügyelünk, hogy ne alakuljon ki rajtunk túlsúly. Egyáltalán nem kell nagy dolgokra gondolni, napi 30 perc séta is megfelel!
MARÓTI ERIKA
2011.11.11Nők Lapja Egészség(16-17)
Vissza

potty

relevans
partnereink
biztositas.mobi
notebookscreen.eu
Eagle-Comp Kft.
gyk

LEVÉLKÜLDÉS | Copyright © 2009 gyk.hu Minden Jog Fenntartva. | WEBMASTER
HÍREK | PR | MONITORING | MOBIL | RÓLUNK | KONTAKT

gyk